به گزارش پایگاه خبری راد، "سازمان فضایی هند" (Isro -Indian Space Research Organisation) اعلام کرد سامانه "برجک نجات اضطراری" در ناو سرنشیندار این کشور را آزمایش کرده است.
مقامات سازمان فضایی هند آزمایش "برجک نجات اضطراری" در مرکز تحقیقات فضایی "سریهاریکوتا" را برای خود موفقیت بزرگی بشمار آوردند.
در این آزمایش که ۲۵۹ ثانیه طول کشید، موشکهای جامدسوز نصب شده در برجک نجات اضطراری بخش سرنشیندار سفینه را از محل نصب جدا کرده و بعد از رساندن به ارتفاع و مسافت امن در دریا فرود آوردند. در جریان این آزمایش، فردی به عنوان فضانورد در سفینه نبود اما دو ماکت جای سرنشینان ناو قرار گرفت.
بنا به اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان فضایی هند، نه تنها سامانه نجات، بلکه بقیه اجزای دیگر این آزمایش از جمله چترنجات نیز به خوبی انجام وظیفه کردند و بخش سرنشیندار پس از رسیدن به ارتفاع مشخص، از برجک جدا و توسط چترنجات به آرامی در آبهای اقیانوس هند فرود آمد.
برجک نجات اضطراری جزء مهمی از ناوهای سرنشیندار بهشمار میرود زیرا میتواند در صورت بروز وضعیت خطرناک و اتفاق ناخوشایند در جریان پرتاب، بخش سرنشیندار را از موشک بالابرنده جدا و از منطقه حادثه دور کند.
سازمان فضایی هند از سال ۲۰۰۷ به طور جدی کار بر روی ناو فضایی سرنشیندار را در دستور کار خود قرار داده و تصمیم دارد سفینهای با ظرفیت دو فضانورد را بهطور بومی و با امکانات خود بسازد.
بر اساس محاسبات انجام شده توسط کارشناسان این سازمان، انجام چنین برنامهای به بودجهای در حدود دو میلیارد دلار و هفت سال زمان نیاز دارد که نه فقط شامل مطالعه، طراحی و ساخت نرمافزار ها و سخت افزارهای مربوطه است بلکه نیاز به ایجاد یک مرکز برای آموزش فضانوردی نیز دارد. دولت هند شهر "بنگلور" را برای ساخت مرکز آموزش فضانوردان این کشور در نظر گرفته است.